Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Скала
Оратівський район, Вінницька область
Освітній портал оратівського району Підписатися на новини
15 Жовтня 2018 р

На щастя, на долю мати ниточку вела

І на лузі, і в садочку, і у полі,

rnrn

І у полі, і в лісочку-

rnrn

Скрізь у закутках природи,

rnrn

Водять квіти хороводи.

rnrn

Ніби танець квіточковий,

Рушничок наш веселковий.

Біле поле полотняне

Рівно ткане, чисто пране.

А по ньму голка ходить,

За собою нитку водить.

Покрутиться так і сяк-

Зацвіте червоний мак.

Зазирне і там, і тут-

Волошечки зацвіткть.

Застрибає навпрошки-

Зажовтіють колоски.

А пройдеться поволі-

Зарясніють листки в колі.

Біле поле полотняне

Рушником барвистим стане.

           Вишивка — це унікальне народне мистецтво, що розкриває невичерпне багатство людської творчості, хисту і фантазії і має широкі аналогії в культурі інших народів. 

          Окрему цікавість для нас становлять орнаменти на тканинах,зокрема на одязі, оскільки їхня символіка зберігає нарівні з глибокою архаїкою також і відображення тих процесів, які відбувалися в етнічній культурі українців та в українському суспільстві впродовж останніх кількох століть і особливо в XIX—XX ст.

         

Відомий український дослідник народної орнаментики М. Селівачов вважає, що рослинне осмислення назв більшості візерунків, навіть найбільш геометризованих та абстрактних, належить до її специфічних рис. Це зауважували й інші.Але щодо орнаментів вишивок на одязі, то, хоча вишитий рослинним орнаментом одяг відомий за археологічними даними ще з давньоруської доби, переважати саме в народних вишивках рослинні орнаменти почали тільки з XIX ст.

Окрему цікавість для нас становлять орнаменти на тканинах,зокрема на одязі, оскільки їхня символіка зберігає нарівні з глибокою архаїкою також і відображення тих процесів, які відбувалися в етнічній культурі українців та в українському суспільстві впродовж останніх кількох століть і особливо в XIX—XX ст.

Калина - дерево українського роду. Її пов'язували з народженням Всесвіту, а червоні ягоди калини стали символом крові та невмирущої української нації. Через це весільні рушники, дівочі та парубочі сорочки рясно прикрашали цією вишивкою.

Дуб - дерево, що уособлює чоловічу силу. В давнину - символ бога Перуна. Його вишивають на чоловічій стороні весільного рушника, а частіше - на парубоцьких сорочках, щоб хлопці та молоді чоловіки мали при собі оберіг життєдайної чоловічої сили. Для жінок такі візерунки не притаманні. 

Дуб і калина доволі часто зустрічаються у народній вишивці, поєднуючи в собі символи вічної краси і сили одночасно. 

Виноград - символ таїнства створення нової сім'ї. Вишивається на родинних рушниках. Життєдайність винограду означає плодючість роду. 

Мак - квітка пам'яті роду. Вірили, що поле після битви навесні вкривається маками. Його не зображали на весільних рушниках, оскільки він уособлює скорботу. 

Лілея - символ дівочих чарів, чистоти і цноти. Вона містить в своєму орнаменті листки і пуп'янки, в цьому закладено народження, розвиток та безперервність життя. 

Троянда або ружа - улюблена квітка українців. Її вишивають на сорочках і рушниках багатьох регіонів України. Хтось вважає мотив троянди не дуже давнім, а деякі дослідники навіть стверджують, що дане зображення було запозичене. 

Хміль - втілює сутність молодого буяння та закоханості. Візерунки, що нагадують листя хмелю, відносять до молодіжної та весільної символіки. Адже парубок біля дівчини "в'ється як хміль".

Чорнобривці - поетичний образ народної пісні та вишивки. Через те, що ці квіти полюбилися українському народові, їх досить часто вишивають на рушниках і сорочках.

        В багатьох сімях нашого села шанобливе ставлення до вишиванок, особливо бабусиних. щоб діти могли відроджувати , памятати та берегти це бережливе ставлення та знання про всі тонкощі і таїнства української вишивки Мерецька Юлія Леонідівна провела з дітьми виховний захід "Вишита сорочка моєї бабусі".  Також на ньому було організовано виставку сімейних реліквій і сучаслих сорочок  

« повернутися до списку новин

Логін: *

Пароль: *